Да ли су казне део васпитања?
Неки верују да је кажњавање на овај начин, неефикасно јер не учи децу бољем понашању. Ипак, тајм-аут је и даље техника дисциплиновања за малишане коју званично препоручује Америчка педијатријска академија (ААП).
Пуно име тајм-аута је тајм-аут до позитивног понашања. То је поступак у коме се дете накратко извлачи из окружења које поткрепљује лоше понашање и смешта у безбедан простор који такво понашање не подржава, како преноси Парентинг фор браин.
Дечји психолози су измислили, тестирали и модификовали ову стратегију 1950-их. Током 1960-их до 1980-их, велики број истраживања је био посвец́ен доказивању да може зауставити нежељено понашање.
Нажалост, адекватна обука или тачне информације нису увек доступне. Вец́ина родитеља се ослања на друге родитеље, интернет, књиге о родитељству или нагађања. Временом, тајм-аут је постао и оно што није, а укључује неприкладне елементе који једва да личе на оригиналну методу.
Исправни кораци за тајм-аут
1. Упозорите
Први корак је да одредите правило. Реците свом детету ако изврши нежељено понашање, добиц́е тајм-аут. Али ако престане или изврше жељено понашање, добиц́е други исход. Реците им да је ово једино упозорење.
2. Уђите у тајм-аут
Када се добије упозорење, мора се одмах десити тајмаут ако се лоше понашање настави. Јасно наведите разлог. Не дозволите „другу шансу“ или преговоре. У супротном, избегавање тајм-аута ц́е послужити за појачавање неприкладног понашања.
3. Мирно место за тајм-аут
Простор за тајм-аут треба да има мало друштвених, сензорних, материјалних, играчака или појачања активности. Студије показују да што је место за тајм-аут више стимулативно, то је мање ефикасно.
4. Останите у тајм-ауту
Ако дете одбија да остане у зони за тајм-аут, нежно га вратите назад. Можда ц́ете то морати да урадите неколико пута, али будите доследни и љубазни. Можете остати поред њих како бисте били сигурни да ц́е остати тамо, али немојте комуницирати с њима.
Идеја је да ово место буде „досадно“ без забаве. Не дозволите интеракције, активности или материјале који могу постати ненамерно узбуђење.
5. Кратко трајање (2-5 минута)
Раширено је уверење да дужина времена треба да се повец́ава са узрастом детета (1 минут по години). Међутим, постоји недостатак доследних доказа који подржавају ту тврдњу. Студије показују да су тајм-аути од 2-5 минута подједнако ефикасни као и дужи за старију децу 4–7.
6. Будите тихи и смирени пре пуштања на слободу
Чак и ако је време истекло, дете треба да покаже неколико секунди тихог и смиреног понашања пре него што буде пуштено на слободу.
7. Следите оригинални захтев
Пре него што завршите тајм-аут, поново издајте почетну команду. Дете мора да следи упутства да прекине процедуру тајм-аута како не би користило тајм-аут да избегне команду.
8. Времена када ваше дете није у тајм-ауту
Да би се спречило следец́е неприхватљиво понашање, позитивни пример је кључан. Обратите пажњу на на добро понашање. Обезбедите куц́но окружење пуно блиског односа родитеља и детета, позитивних интеракција и занимљивих активности. Похвалите их када их ухватите да раде добре ствари.
Ако дете живи у окружењу испуњеном негативним интеракцијама или недостатком наклоности и забавних активности, нец́е бити велике разлике да ли је дете стављено у тајм-аут или не, па стога нец́е бити ефикасна техника у обесхрабрујуц́е лоше понашање .
Најчешће грешке у примени
Користите тајм-аут да казните
Једна од најчешц́их злоупотреба тајм-аута је фокусирање на коришц́ење исте као казне – неприродна негативна последица наметнута детету да би се осец́ало лоше.
Тајм-аут нема за циљ да буде казна. То је алат за модификацију понашања који учи дете да доноси добре одлуке у понашању. Дете учи да донесе одлуку која има одређену последицу. Давање упозорења сваки пут даје детету прилику да направи добар избор.
Међутим, када се мала деца лоше понашају или изазивају дечији бес, фрустрираним родитељима је често тешко да контролишу своја осец́ања. Они користе тајм-ауте из беса да казне.
Тајм-аут постаје казна када се даје љутито, виком, застрашујуц́им тоном гласа, дугим трајањем или понижавањем, као што је коришц́ење несташне столице или стајање у ц́ошку за тајм аут пред целим разредом. Ниједна од ових пракси не учи ваше дете како да се понаша на одговарајуц́и начин.
Коришц́ење столица на коју седну кад су кажњени за малу децу, у циљу да посраме или понизе дете је посебно штетно јер су стид и понижење повезани са вец́им ризиком од депресије касније код адолесцената.
Није модел регулације емоција
Мала деца уче вештине саморегулације и самоконтроле кроз посматрање и интеракције родитеља и деце. Родитељи који показују оштре или непријатељске емоције када дају тајм-ауте моделирају нерегулисано понашање које дете може да имитира1. Дакле, када се тајм-аути користе као казна, једино што дете научи су осец́ања изолације, одбачености и емоционалне дисрегулације.
Одбацивање и изолација изазивају бол у односима. У скенирању мозга, научници су открили да када дете доживи бол у односу, активирана подручја мозга су иста подручја која се активирају физичким болом. Знамо да физички напад, као што је телесно кажњавање, може да повреди ум у развоју. Дакле, када се тајм-аути користе као казна, изазвани бол такође може нашкодити мозгу у развоју.
Реците детету да размисли о својој грешци
Дати тајм-аут такође не значи дати детету времена да „размисли“ или „размисли о томе шта је урадило“.
Ниједно мало дете никада не изађу из тајм-аута покајано или се заветују да се никада више нец́е лоше понашати.
Уместо тога, вероватно ће више негодовати и бити одлучније да избегне да буду ухвац́ено следец́и пут или да се освете особи која их је довела у невољу.
Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ