Модел „Лаурина и Клемента“ назван „Черна Хора-Монтенегро“ направљен 1908. године
Чешки аутомобилски гигант је у својој 120 година дугој историји направио стотине различитих модела возила. Мање је познато да је једно правио само за Црну Гору!
Наиме, Црна Гора је 1907. године тражила ( данас бисмо рекли да је расписала тендер) за превоз путника и робе.Тадашња „Шкода“ која је још носила име „Лаурин и Клемент“ је понудила аутобусе и доставна возила названа „Черна Хора-Монтенегро“, идеално прилагођено и иновативно решење.
Аутомобил укупне дужине од само 3,69 метара и ширине 1,60 метара, било је веома компактно, али је истовременио нудило простор за до 12 путника или 4,8 кубних метара терета. Максимална носивост је била 900 килограма, а приколица је дизајнирана тако да може превозити додатних 1.500 килограма.
Могућност да својим клијентима понуди решење „кључ у руке“ увек је било део рецепта за успех компаније „Л&К“. То се односило и на комерцијална возила која је компанија, првобитно основана као сервис за поправку бицикала, убрзо почела да производи. Тачније, већ 1907. године порастао је до највећег произвођача аутомобила у тадашњој Аустро-Угарској, извозећи 70 одсто производа у иностранство. Стога, није било изненађење када је „Л&К“ добио упит од Црне Горе: Кнежевина из јужне Европе тражила је прикладна возила за превоз терета и путника уским путевима од Подгорице до Цетиња и Никшића, као и од Цетиња до луке Котор на Јадранској обали. Победник „тендера“ требало је да добије ексклузивни уговор за целу националну територију у наредних 15 година. Поред „Лаурин & Клемент“, на тендер су се пријавили и италијански произвођачи аутомобила.
Прочитајте још: „Фијат 500 тополино“ је доказ да величина није битна (Фото/Видео)
Захтеван задатак, како је открио генерални директор „Л&К“, Вацлав Клемент приликом посете локацији: Уски путеви у планинском делу ове државе карактеришу стрми успони и изузетно уске кривине. Ове живописне руте изискивале су врло посебан дизајн возила.
Као основа за модел „Чернá Хора-Монтенегро“ послужио је модел „Л&К Тип Е“ – ово лако комерцијано и путничко возило производило се у граду Млада Болеслава од 1906. године. Врло талентован и креативан дизајнер Франтишек Кец, који је у то време имао само 25 година, одиграо је важну улогу у развоју модела по специјалном захтеву. Предњи део шасије сужен је на свега 70 цм, чиме је траг точкова смањен на свега 1.300 мм. То је омогућило широк угао управљања, тако да су камиони и аутобуси могли да савладају уске кривине. Изузетно кратко међуосовинско растојање од 2.210 мм било је једнако важно као и препусти од 450 мм напред и 1.030 мм позади.
Компактне спољашње димензије комерцијалног возила „Тип Е „захтевале су иновативне идеје по питању унутрашњег простора. Решење је донело напредни концепт који се и данас користи: „Л&К“ је сместио мотор испод седишта возача – тако су модели „Чернá Хора-Монтенегро“ ушли у историју као претходници данашњих камиона.
Иако су возач и сувозач седели изузетно високо (1,68 м), на црногорским путевима није било ниских тунела, а брзина од 20 и 30 км/х није угрожавала стабилност возила које је имало висину од 2,82 метра. За погон се користио мотор са четири цилиндра, састављен од два блока по два цилиндра, са укупном радном запремином од 4.652 ццм, који је развијао снагу од 35 КС. Снага се преносила на задњу осовину помоћу конусног квачила прекривеног кожом и четворостепеног мењача.
У јулу 1908. године потписан је уговор са црногорским Министарством унутрашњих послова. Месец дана раније је у фабрици у граду Млада Болеслава већ започела производња шест аутобуса, једног теретног возила и два камиона. Процес производње завршен је у новембру исте године: путничка возила су могла примити до пет особа које су путовале у кабини одвојеној од возача с двоје врата и четири прозора. Са задње стране, возило је имало простор од 1,3 кубна метра за пошту.
У јануару 1909. године, специјална возила компаније Лаурин & Клемент успешно су прошла оперативни тест у Црној Гори.
Принц Никола Први, будући краљ, био је презадовољан поузданошћу и корисношћу возила, па је неким возачима доделио Сребрни орден.Чешки производи били су у цивилној употреби до 1912. године, када почињу да их користе црногорска војска и Црвени крст у Првом балканском рату. По завршетку овог рата, па до почетка Првог светског рата, возила су се опет користила као поштанска возила.
Колико је познато, до данас није сачуван ниједан примерак возила „Чернá Хора-Монтенегро“.
Фото: Шкода