Маме и тате веома често греше када децу условљавају успехом у школи, уместо да их на бољи начин подрже и мотивишу. У чему то родитељи најчешће греше?
Родитељи често греше када, уместо мотивације и подршке, деци стављају до знања да је школски успех важнији од њихових социјалних вештина и емоција. Истраживања показују да код деце таква очекивања могу протумачити као притисак, а он им не помаже у успеху.
Оно што деца мисле да њихови родитељи очекују од њих, може имати значајну улогу у обликовању мотивације и жеље за успехом. Притисак родитеља може повећати дозу стреса, али и негативно утицати на њихову продуктивност и ефикаснот у школи. То је веома важно јер би родитељи требало да цене емоције, осећања, врлине, доброту и социјалне вештине више од школских обавеза и успеха.
Прочитајте још: Срећно дете МОРА да дели чоколаду са свима, а ОТАЦ мора да га брани од свих
Научници Универзитета у Аризони покренули су истраживање које показује каква је улога родитеља у психолошком здрављу и школском успеху деце. Истраживање је обухватило 506 ученика шестог разреда, који су дали одговоре на питања која се тичу њиховог односа са родитељима и очекивања које родитељи имају од њих.
Фото: Депосит
Прва вредност се односила на личне успехе деце, попут добијања добрих оцена и креирање успешне каријере касније у животу. Остале вредности везане су за доброту, пристојност и социјалне вештине које њихова деца развијају са другим људима. Након тога су упоредили све добијене одговоре са реалним успехом деце у школи, гледајући оцене и извештаје о њиховом понашању
Најбољи резултати били код малишана који су веровали да њихови родитељи доброту и врлине цене једнако или чак више од школских постигнућа.
Када родитељи школски успех стављају испред осећања, личних особина и љубазности детета, то поставља темеље за негативне особине и емоције као што су стрес, депресија, анксиозност и лоше оцене, као и девијантно понашање. Ове особине се могу увидети већ у шестом разреду.
Прочитајте још: Како РАЗВОД утиче на ментално здравље детета: Депресија, анксиозност и проблематично понашање
Са друге стране, деца која су сматрала да њихови родитељи стављају већи нагласак на школски успех, а не на то да буду љубазни према другима, имала су већи ризик од негативних исхода, попут депресије, анксиозности, мањег самопоштовања, проблема у понашању, критике родитеља, проблема са учењем и страхом од нижих оцена.
- Чак и кад само један родитељ наглашава и форсира дете да му школски успех буде што бољи, може се јавити контраефекат и оцене могу бити лошије - каже ауторка овог истраживања Мери Лутар.
Пронађите узрок лоших оцена.
Наравно, нема ништа лоше у томе да децу подстичете да се труде и раде на себи што више могу. Проблеми се јављају када родитељи форсирају, критикују децу и шаљу поруку да малишани морају бити најбољи по сваку цену или да њихово самопоштовање треба да проистекне из социјалних фактора (попут награда или највиших оцена), уместо наученог понашања која проистиче из куће.
Прочитајте још: ШЕРУЈЕ СЕ ШИРОМ СВЕТА: Дечак својим цртежом расплакао милионе (ВИДЕО)
Најбоље би било, уколико ваше дете попусти у школи, да испитате шта је узрок томе и да покушате да му помогнете. Подршка родитеља и мотивација су најважнији за дететово самопоуздање, социјални развој и што је најбитније за ваш добар однос са дететом. Оно ће расти у ментално здраву особу и, што је најважније, развиће се у квалитетну личност.
Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ