Људски мозак почиње да се развија чак и пре рођења, а његов развој завршава се тек око 25. године. Како се тај процес одвија зависи доста од гена, али и од интеракције детета са околним светом, при чему су бројни изазови и тражење решења за њих у детињству веома важни.
У складу са тим, једна од најважнијих ствари које родитељи могу да ураде за развој мозга малишана је да им допусте да активно истражују свет око себе.
Истраживање околине
Родитељи знају да је деци важно да истражују свет око себе, али се истовремено и плаше да им то допусте јер се плаше да се не повреде. Желећи да их сачувају од разних опасности закључавају фиоке и дају им телефоне у руке, како би малишани били тихи и безбедни.
Иако је сасвим разумљив страх родитеља, деци је потребно да изучавају околину, падају у блато, трче, возе бицикл, пењу се на дрво... а изостанак свега тога може да утиче на понашање, когнитивну, емоционалну и социјалну сферу живота малишана.
То, свакако, не значи да треба оставити децу саму, без надзора, упркос свим потенцијалним опасностима, већ да треба бити умерено опрезан, тако да дете буде безбедно, а да ипак има прилику да истражује.
Када је реч о деци узраста две године, када се мозак још увек веома активно развија, неуропсихолог Олесја Сударева открива за новитеродители.бг шта би ови малишани требало да знају и могу.
Крупна моторика
Када је реч о вештинама које спадају у крупну моторику, двогодишње дете би требало да може да:
- Пролази разне препреке
- Пење се уз степенице и силази без држања за ограду
- Заобилази препреке које му се нађу на путу
Фина моторика
Када је реч о финим моторичким активностима, ево шта би отприлике дете од две године требало да уме:
- Окреће листове књиге страницу по сраницу
- Показује преференцију ка коришћењу леве или десне руке (већина је деснорука)
- Црта вертикалне линије
- Сакупља лоптице у посуду, гради торањ од коцкица (кроз грешке и нове покушаје)
- Уме да користи прибор за јело. Савет је да дете након годину дана најпре почне да користи кашику само, а након тога виљушку и нож (који су обли и предвиђени за децу)
Перцепција
- До узраста од две године, већина деце зна да разликује три боје
- Разликује значење између један и више (предмета, играчака...) и велико и мало
- Може да прати упутства од три кратка елемента
Класификовање предмета по боји и облику
Разликује облик и величину тродимензионалних играчака (када му понудите два облика, рецимо круг и квадрат)
Може да препозна два предмета по звуку када их не види – на пример, звонце или труба
Разумевање
- Разуме значење речи "не"
- Разуме значење неких уобичајених захтева и упутстава – дај ми, сакупи то, стави играчке тамо...
- Уме да покаже и зна називе најмање три дела тела
- Реагује вербално или гестовима на једноставна питања одраслих
Говор
- Саставља реченице од две или три речи
- Понавља све речи
Памћење
- Може да запамти и пронађе неке скривене предмете
(Yумама)
БОНУС ВИДЕО