Дете може сасвим само да научи да чита и то без помоћи родитеља или учитеља
У нашој култури влада опште уверење да децу неко мора учити читању. Наука стално покушава да пронађе најбољи начин да се деца уче читању. Томови и томови стручне литературе су посвећени овој теми. Прави ратови вођени су између заступника различитих теорија у погледу најбољег начина да се деца уче читању.
Прочитајте још: Импулсивни су, поводљиви и наивни: Ове ствари МОРАТЕ да научите тинејџера
Све у свему, испоставља се да је научити дете да чита компликована ствар. Осим васпитача и учитеља, и од родитеља се очекује да помогну у том процесу. Читава индустрија помоћних материјала за учење читања развила се у ове сврхе – интерактивни компјутерски програми, видео лекције, научно конципирани приручници за учење слова.
Проучавајући начине на који деца самостало уче да читају у Садбери Вели школи, развојни психолог Питер Греј са Бостонског колеџа издвојио је 7 принципа на основу којих можемо разумети самостално учење читања код деце:
Не постоји прави нити најбољи узраст за учење читања.
Дете које прва слова научи тек са 8 година са 14 може читати на стотине књига годишње и освајати књижевне награде.
Притисак на дете да вежба читање може произвести контраефекат.
Оно што би требало да буде забавно искуство, може се успед притиска родитеља смучити детету и одбити га од књиге.
Фото: Депосит
Деца науче да читају онда када им ова вештина постане на неки начин вредна
Исто као што деца науче да говоре јер од те способности имају користи, научиће и да читају ако увиде корист из ове вештине. Ако их занима шта се дешава у следећем поглављу књиге, а мама нема времена да им чита, или им се једу колачи по рецету из кувара а нико неће да им их направи, ођедном ће вештина читања имати смисла и дете ће природно осетити порив да је савлада.
Прочитајте још: Несвесно уништавате самопоуздање детета: Ових 5 реченица одмах престаните да изговарате!
Као и многе друге вештине, читање се учи у друшву, кроз заједничке активности
У школама конципираним по Садбери моделу, многа деца науче да читају кроз играње са децом других узрасних група. Када се читачи и нечитачи играју заједно, деца уче слова како би могла успешно да учествују у игри.
Процес учења читања нема предвидив ток
Због тога детету није потребно да га усмеравате, већ само да му помажете када ту помоћ затражи, и онако како је затражи. Не вршите притисак, слушајте дете и одговорите на његова питања али не пружајте му више него што је тражило, јер ће у супротном – престати да пита.
Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ