Dete može sasvim samo da nauči da čita i to bez pomoći roditelja ili učitelja
U našoj kulturi vlada opšte uverenje da decu neko mora učiti čitanju. Nauka stalno pokušava da pronađe najbolji način da se deca uče čitanju. Tomovi i tomovi stručne literature su posvećeni ovoj temi. Pravi ratovi vođeni su između zastupnika različitih teorija u pogledu najboljeg načina da se deca uče čitanju.
Pročitajte još: Impulsivni su, povodljivi i naivni: Ove stvari MORATE da naučite tinejdžera
Sve u svemu, ispostavlja se da je naučiti dete da čita komplikovana stvar. Osim vaspitača i učitelja, i od roditelja se očekuje da pomognu u tom procesu. Čitava industrija pomoćnih materijala za učenje čitanja razvila se u ove svrhe – interaktivni kompjuterski programi, video lekcije, naučno koncipirani priručnici za učenje slova.
Proučavajući načine na koji deca samostalo uče da čitaju u Sadberi Veli školi, razvojni psiholog Piter Grej sa Bostonskog koledža izdvojio je 7 principa na osnovu kojih možemo razumeti samostalno učenje čitanja kod dece:
Ne postoji pravi niti najbolji uzrast za učenje čitanja.
Dete koje prva slova nauči tek sa 8 godina sa 14 može čitati na stotine knjiga godišnje i osvajati književne nagrade.
Pritisak na dete da vežba čitanje može proizvesti kontraefekat.
Ono što bi trebalo da bude zabavno iskustvo, može se usped pritiska roditelja smučiti detetu i odbiti ga od knjige.
Foto: Deposit
Deca nauče da čitaju onda kada im ova veština postane na neki način vredna
Isto kao što deca nauče da govore jer od te sposobnosti imaju koristi, naučiće i da čitaju ako uvide korist iz ove veštine. Ako ih zanima šta se dešava u sledećem poglavlju knjige, a mama nema vremena da im čita, ili im se jedu kolači po recetu iz kuvara a niko neće da im ih napravi, ođednom će veština čitanja imati smisla i dete će prirodno osetiti poriv da je savlada.
Pročitajte još: Nesvesno uništavate samopouzdanje deteta: Ovih 5 rečenica odmah prestanite da izgovarate!
Kao i mnoge druge veštine, čitanje se uči u drušvu, kroz zajedničke aktivnosti
U školama koncipiranim po Sadberi modelu, mnoga deca nauče da čitaju kroz igranje sa decom drugih uzrasnih grupa. Kada se čitači i nečitači igraju zajedno, deca uče slova kako bi mogla uspešno da učestvuju u igri.
Proces učenja čitanja nema predvidiv tok
Zbog toga detetu nije potrebno da ga usmeravate, već samo da mu pomažete kada tu pomoć zatraži, i onako kako je zatraži. Ne vršite pritisak, slušajte dete i odgovorite na njegova pitanja ali ne pružajte mu više nego što je tražilo, jer će u suprotnom – prestati da pita.
Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU