Oglas
Oglas
· · Коментари: 0

Ситуације у којима не треба да се извињавамо: Може да буде погрешно протумачено

Уколико не пружите извињење када то захтева ситуација – на пример када сте урадили нешто увредљиво или штетно – може бити препрека за функционалне међуљудске односе

1694172716_shutterstock_1410209816-1-.jpg
Фото: Схуттерстоцк
Oglas

За сваку особу која занемари да се извини када би заиста требало да преузме одговорност за своје поступке, постоји неко други ко ради прековремено и извињава се за најмање увреде, а најчешће и без увреде. Ако сте у овој другој групи и стално се извињавате, знајте да то може да наштети вашим односима на послу, код куће и са пријатељима.

„Свакако, када смо некоме нанели бол или повреду, сасвим је прикладно да се извинимо. Потешкоћа настаје када „извини“ постане подразумевана изјава“, каже Џоди Смит, стручњак за бонтон. „Лингвисти често примећују да је много вероватније да ће жене користити фразу „извини“ чак и када нема никакве кривице“, додаје она, сугеришући да наша склоност да се извињавамо можда има више везе са оним ко смо ми него са оним што смо урадили.

Замена извињења фразом која боље одговара ситуацији може вам помоћи да дођете до суштине, а да не испаднете негативац и кривац.

Осам ситуација када не треба да се извињавате

Када говорите своје мишљење

Обратите пажњу на речи које изговарате следећи пут када се нађете у неком разговору у коме се износе различита мишљења. Уколико реченицу започињете са “Извни, моје мишљење је да…”, пробајте да ту фразу замените са “Имаш занимљиво гледишете. Ево шта ја мислим…”.

То што у разговору избегавамо контраверзне теме не значи да немамо право на своје мишљење или да за исто морамо да се извињавамо. „Многи људи ће се извинити због различитог мишљења. Имате право на своје мишљење, не морате да се извињавате због њега“, каже Џулс Хирст, стручњак за бонтон.

Када одбијате позив

Ако сте раније пристали на планове које сада морате да откажете, потребно је извињење. Међутим, ако сте примили позивницу без претходне расправе о вашој доступности, нисте учинили ништа лоше.

„Уместо да се извињавате што нисте у могућности да присуствујете догађају, требало би да им се захвалите што мисле на вас, а затим да им кажете да не можете да присуствујете. Рећи: 'Хвала на позиву, али имам претходни ангажман тог дана' је далеко боље од 'Жао ми је, не могу да стигнем'“, каже Хирст.

Када тражите помоћ

У идеалном свету, сви бисмо могли да се ослонимо једни на друге за помоћ и подршку када је то потребно - без икаквог осећања кривице или стида. Стручњаци кажу да је ово надохват руке ако наглашавате своју захвалност уместо да се фокусирате на осећај да се намећете када треба да тражите помоћ.

„Свима је потребна помоћ и већина људи радо помаже ако је могуће“, каже Хирст. „Људи не би требало да се извињавају што су тражили помоћ. Уместо „Извини што сметам, али можеш ли да ми помогнеш“, могли бисте да кажете „Можете ли издвојити тренутак да ми помогнете?“

Када вам неко исправи мању грешку на послу

Постоји много случајева на радном месту који вас могу приморати да понудите извињење али многи од њих су непотребни. На пример, ако сте направили мању грешку на пројекту и неко други је исправи, можете подстаћи бољи осећај тимског духа тако што ћете рећи „Хвала што сте то приметили!“ него да се извињавате.
Слично томе, непотребно је да се извињавате када вам је требало дуго да одговорите на мејл, каже Лаура Виндсор, експерт за бонтон. Ово ће само скренути пажњу на ваш мањи погрешан корак. Уместо да се извините, покушајте да отворите са „Хвала на стрпљењу“, предлаже она.

Када дајете отказ

Виндзор каже да треба посебно да водите рачуна о непотребним извињењима на послу ако су у писаној форми. Она даје пример писања писма оставке, које може да остане у спису. „Немојте се извињавати на папиру јер је писмо трајни запис и за компанију и за особу која одлази“, саветује она.

Када преговарате о повишици

Преговарање може довести до осећања кривице или срамоте за свакога ко није навикнут да се тако јасно залаже за себе, али Виндзор каже да је важно да се не извињавате за своје захтеве током процеса. То је зато што ће извињење само продубити поделу између две стране и ослабити ваш преговарачки став, уместо да подстакне окружење заједничке сарадње и интереса.

Виндзор каже да је подједнако важно не извињавати се након што добијете шта сте желели, јер то може поткопати легитимитет ваше победе и „продубити рану“ другој страни. Уместо тога, фокусирајте се на своју захвалност са ставом окренутим ка напред о наставку радног односа.

Када се осећате непријатно на групним окупљањима

Забаве и групна окупљања могу покренути нашу друштвену анксиозност јер постоји много прилика за погрешне кораке. Међутим, већину времена наша забринутост је неоснована. Виндзор сугерише да иако можда осећамо да смо у криву, наше понашање је често савршено прихватљиво.

На пример, она каже да никада не би требало да осећате потребу да се извините што сте пришли особи или групи на догађају на који сте позвани. Слично томе, неки људи осећају потребу да се извине због уздржавања од алкохола. (Ово никада не би требало да захтева извињење или чак објашњење, примећује Виндзор.)

Организација забаве може изазвати још већу несигурност, али никада не морате да се извињавате због тога како ваша кућа изгледа или шта сервирате за вечеру, додаје Виндзор. „Када се припремате за забаву, не морате да импресионирате људе оним што имате, тако да не треба никада да се извињавајте за оно што немате“, каже она за Бест Лифе.

Кад је неко љут, а није ваша кривица и одговорност

Неки људи су посебно осетљиви на емоције других и осећају потребу да се извињавају на први знак беса - чак и када нису криви. Ово је разумљиво, јер извињење може помоћи да се ситуација смири или углади разговор, али може и да вас незаслужено стави у врућу столицу.

Смит каже да је ово сјајан тренутак да испробате друге одговоре који могу да дођу до корена проблема, без претпоставке кривице. Активно слушање да бисте боље разумели проблем, понављање свог разумевања проблема тој особи и питање да ли има било какву идеју како да реши проблем су начини да се ангажујете без преузимања кривице.

БОНУС ВИДЕО

      Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ

Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Пошаљи коментар
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.
Oglas