Ukoliko ne pružite izvinjenje kada to zahteva situacija – na primer kada ste uradili nešto uvredljivo ili štetno – može biti prepreka za funkcionalne međuljudske odnose
Za svaku osobu koja zanemari da se izvini kada bi zaista trebalo da preuzme odgovornost za svoje postupke, postoji neko drugi ko radi prekovremeno i izvinjava se za najmanje uvrede, a najčešće i bez uvrede. Ako ste u ovoj drugoj grupi i stalno se izvinjavate, znajte da to može da našteti vašim odnosima na poslu, kod kuće i sa prijateljima.
„Svakako, kada smo nekome naneli bol ili povredu, sasvim je prikladno da se izvinimo. Poteškoća nastaje kada „izvini“ postane podrazumevana izjava“, kaže Džodi Smit, stručnjak za bonton. „Lingvisti često primećuju da je mnogo verovatnije da će žene koristiti frazu „izvini“ čak i kada nema nikakve krivice“, dodaje ona, sugerišući da naša sklonost da se izvinjavamo možda ima više veze sa onim ko smo mi nego sa onim što smo uradili.
Zamena izvinjenja frazom koja bolje odgovara situaciji može vam pomoći da dođete do suštine, a da ne ispadnete negativac i krivac.
Osam situacija kada ne treba da se izvinjavate
Kada govorite svoje mišljenje
Obratite pažnju na reči koje izgovarate sledeći put kada se nađete u nekom razgovoru u kome se iznose različita mišljenja. Ukoliko rečenicu započinjete sa “Izvni, moje mišljenje je da…”, probajte da tu frazu zamenite sa “Imaš zanimljivo gledišete. Evo šta ja mislim…”.
To što u razgovoru izbegavamo kontraverzne teme ne znači da nemamo pravo na svoje mišljenje ili da za isto moramo da se izvinjavamo. „Mnogi ljudi će se izviniti zbog različitog mišljenja. Imate pravo na svoje mišljenje, ne morate da se izvinjavate zbog njega“, kaže Džuls Hirst, stručnjak za bonton.
Kada odbijate poziv
Ako ste ranije pristali na planove koje sada morate da otkažete, potrebno je izvinjenje. Međutim, ako ste primili pozivnicu bez prethodne rasprave o vašoj dostupnosti, niste učinili ništa loše.
„Umesto da se izvinjavate što niste u mogućnosti da prisustvujete događaju, trebalo bi da im se zahvalite što misle na vas, a zatim da im kažete da ne možete da prisustvujete. Reći: 'Hvala na pozivu, ali imam prethodni angažman tog dana' je daleko bolje od 'Žao mi je, ne mogu da stignem'“, kaže Hirst.
Kada tražite pomoć
U idealnom svetu, svi bismo mogli da se oslonimo jedni na druge za pomoć i podršku kada je to potrebno - bez ikakvog osećanja krivice ili stida. Stručnjaci kažu da je ovo nadohvat ruke ako naglašavate svoju zahvalnost umesto da se fokusirate na osećaj da se namećete kada treba da tražite pomoć.
„Svima je potrebna pomoć i većina ljudi rado pomaže ako je moguće“, kaže Hirst. „LJudi ne bi trebalo da se izvinjavaju što su tražili pomoć. Umesto „Izvini što smetam, ali možeš li da mi pomogneš“, mogli biste da kažete „Možete li izdvojiti trenutak da mi pomognete?“
Kada vam neko ispravi manju grešku na poslu
Postoji mnogo slučajeva na radnom mestu koji vas mogu primorati da ponudite izvinjenje ali mnogi od njih su nepotrebni. Na primer, ako ste napravili manju grešku na projektu i neko drugi je ispravi, možete podstaći bolji osećaj timskog duha tako što ćete reći „Hvala što ste to primetili!“ nego da se izvinjavate.
Slično tome, nepotrebno je da se izvinjavate kada vam je trebalo dugo da odgovorite na mejl, kaže Laura Vindsor, ekspert za bonton. Ovo će samo skrenuti pažnju na vaš manji pogrešan korak. Umesto da se izvinite, pokušajte da otvorite sa „Hvala na strpljenju“, predlaže ona.
Kada dajete otkaz
Vindzor kaže da treba posebno da vodite računa o nepotrebnim izvinjenjima na poslu ako su u pisanoj formi. Ona daje primer pisanja pisma ostavke, koje može da ostane u spisu. „Nemojte se izvinjavati na papiru jer je pismo trajni zapis i za kompaniju i za osobu koja odlazi“, savetuje ona.
Kada pregovarate o povišici
Pregovaranje može dovesti do osećanja krivice ili sramote za svakoga ko nije naviknut da se tako jasno zalaže za sebe, ali Vindzor kaže da je važno da se ne izvinjavate za svoje zahteve tokom procesa. To je zato što će izvinjenje samo produbiti podelu između dve strane i oslabiti vaš pregovarački stav, umesto da podstakne okruženje zajedničke saradnje i interesa.
Vindzor kaže da je podjednako važno ne izvinjavati se nakon što dobijete šta ste želeli, jer to može potkopati legitimitet vaše pobede i „produbiti ranu“ drugoj strani. Umesto toga, fokusirajte se na svoju zahvalnost sa stavom okrenutim ka napred o nastavku radnog odnosa.
Kada se osećate neprijatno na grupnim okupljanjima
Zabave i grupna okupljanja mogu pokrenuti našu društvenu anksioznost jer postoji mnogo prilika za pogrešne korake. Međutim, većinu vremena naša zabrinutost je neosnovana. Vindzor sugeriše da iako možda osećamo da smo u krivu, naše ponašanje je često savršeno prihvatljivo.
Na primer, ona kaže da nikada ne bi trebalo da osećate potrebu da se izvinite što ste prišli osobi ili grupi na događaju na koji ste pozvani. Slično tome, neki ljudi osećaju potrebu da se izvine zbog uzdržavanja od alkohola. (Ovo nikada ne bi trebalo da zahteva izvinjenje ili čak objašnjenje, primećuje Vindzor.)
Organizacija zabave može izazvati još veću nesigurnost, ali nikada ne morate da se izvinjavate zbog toga kako vaša kuća izgleda ili šta servirate za večeru, dodaje Vindzor. „Kada se pripremate za zabavu, ne morate da impresionirate ljude onim što imate, tako da ne treba nikada da se izvinjavajte za ono što nemate“, kaže ona za Best Life.
Kad je neko ljut, a nije vaša krivica i odgovornost
Neki ljudi su posebno osetljivi na emocije drugih i osećaju potrebu da se izvinjavaju na prvi znak besa - čak i kada nisu krivi. Ovo je razumljivo, jer izvinjenje može pomoći da se situacija smiri ili ugladi razgovor, ali može i da vas nezasluženo stavi u vruću stolicu.
Smit kaže da je ovo sjajan trenutak da isprobate druge odgovore koji mogu da dođu do korena problema, bez pretpostavke krivice. Aktivno slušanje da biste bolje razumeli problem, ponavljanje svog razumevanja problema toj osobi i pitanje da li ima bilo kakvu ideju kako da reši problem su načini da se angažujete bez preuzimanja krivice.
BONUS VIDEO
Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU