Критика може да има и позитиван одговор
Ако смо отворени за евентуалне критике на наш рачун, онда ширимо круг корисних информација и круг људи од којих долазе, а тиме и могуц́ност да идемо даље и развијамо се.
Критика је нешто са чим се често суочава свако од нас. Када се суочимо са критиком може да се деси да осетимо и ујед огорчености, поготово када нас критикују блиски људи. Важно је да ојачамо отпорност на критике, а психолошкиња Марина Мелија сматра да сваку критику можете да окренете у своју корист ако користите формулу „да – али – хајде да...”
Први корак. "Да!"
Када чујемо критику упуц́ену нама, ма у којој форми се појавила, морамо се, пре свега, позабавити првом емоционалном реакцијом, а друго признати право на ту критику, право другима на њихово мишљењене. Из нашег искуства знамо да ни изношење критике није лака одлука. Ако је друга особа скупила храброст и рекла нам шта јој се не свиђа, то значи да је посвец́ена дијалогу и сарадњи.
Важно је да озбиљно схватимо изражену критику и покажемо спремност да саслушамо и дискутујемо. Када друга страна чује Да и Хвала уместо отпора, налази се у стању „позитивне збуњености”. Нестаје анксиозност и напетост која је можда постојала у тренутку изношења критике, а отвара се прилика за миран, темељан дијалог.
При томе, наш интерес не сме да буде лажан или израз цинизма или саркастична упадица. Исте ове речи када се употребе другим тоном могу да делују као ругање и увреда. Након што на критику одговоримо са „Да!“, спремни смо да сазнамо шта се тачно догодило: „Био бих ти захвалан ако би ми објаснио шта се догодило." - почињемо да говоримо конкретније и улазимо у прави дијалог.
Други корак. "Али…"
Када разумемо туђе мишљење, време је да се окренемо свом. Критике се не поклапају увек са нашим разумевањем ситуације. Зато је важно да изнесете свој став, дате аргументе и контрааргументе. Али то треба да буде објективна информација, а не покушај правдања. Тако ц́е наш саговорник видети да покушавамо да схватимо шта се догодило. Људи су спремни да прихвате многа „преклапања” и „недоследности” ако се с поштовањем објасне разлози за оно што се догодило и комуникацијаостане отворена. Ово ц́е омогуц́ити неком другом да изнова сагледа ситуацију и узме у обзир наше мишљење. Наше „али“ нам помаже да не склизнемо у позицију „како хоц́еш“. Чак и признајуц́и право другог на критику ми не морамо себе стављати у позицију брањеника који се немилице правда за нешто.
Трец́и корак. "Хајде да..."
Када смо саслушали критику и изнели свој аргументовани став, важно је да доцђемо до заједничког именитеља и покушамо да донесемо заједничку одлуку. Да би људи схватили да смо на истој страни, морамо да дајемо конкретне, конструктивне предлоге.
Ако на критику одговоримо формулом „Да – али – хајде да...“, онда негативна повратна информација ради за нас и помаже нам не само да научимо много корисних ствари и нешто прилагодимо у свом раду, вец́ и да побољшамо наш однос са другом особом.
Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ