Психолог Милица Милорадовић Станковић наглашава да шопинг сам по себи не мора бити лош. Проблем је када то постане вид компулсивног понашања чија је сврха тренутно растерећење или испуњење, па и скретање пажње са важнијег проблема
Пандемија вируса корона приморала нас је да сагледамо животне околности и приоритете. Да ли сада имамо другачије потрошачке навике и однос према новцу?
Ако се сетимо претпразничне шопинг грознице, рекло би се да се није, јер најупорније није поколебало ни чекање у редовима, скраћено радно време и затворени тржни центри викендом. Други су се окренули куповини преко интернета.
Прочитајте још: Прославила ју је Кери Бредшо, а након две деценије ова ТОРБА поново осваја свет (ФОТО)
- Специфичне околности некима су живот окренуле наглавачке. Кућни буџет је у многим породицама претрпео измене. Није реткост чути да је неко остао без посла. Људи су били принуђени да мењају и потрошачке навике. Када је реч о емоцијама, био присутан осећај страха. Страх је, нарочито у почетку, попримао облик панике, па се јавио феномен паничне куповине - каже Милица Милорадовић Станковић, психолог.
Страх је изазовао паничну куповину.
Чему нас је научила криза изазвана пандемијом када је реч о личним финансијама?
Шопохоличаре није зауставила ни пандемија Фото: Пиксабеј
- Ово је био тренутак да размислимо шта нам је стварно важно и колико су одређене ствари које купујемо суштински неопходне. Добили смо прилику да направимо приоритете и потрудимо се да боље планирамо располагање и управљање новцем - истиче психолог.
Прочитајте још: Представљамо вам НАЈПОПУЛАРНИЈУ боју: За "пенастом косом" полудео је СВЕТ (ФОТО)
Навике су укорењена понашања која се тешко мењају, па изузетак нису ни оне у вези са новцем и куповином. Маркетиншки стручњаци чак наводе и одређене типове купаца. Неки људи се усмеравају само на неопходне ствари, док постоје и они који купују због уживања.
Многи часте себе скупим стварима због дуге изолације, али то је кратког даха
- Није нереално очекивати да ће нам повратак у уобичајене токове вратити и рутину куповине које смо имали. Појединци су, заиста, ревидирали трошење новца. Код неких људи покренуће жељу да угоде себи након дугог времена проведеног у ванредним околностима. То ће их подстаћи да купују више него иначе, чак и скупље производе које раније не би себи приуштили. Ипак, такви "испади" у понашању углавном су кратког даха - истичеМилица Милорадовић Станковић, психолог.
Прочитајте још: Како се носи ОЛОВКА СУКЊА: Симбол елеганције и одважности већ 70 година
Једна од лекција коју су људи могли извући из ове ситуације је: без многих ствари смо могли и преживели. Наравно, не треба живот сводити на преживљавање, али није лоше подсетити се шта је нужно и примарно, а шта је опционо. Материјално је постало релативно, људи су се усмерили на очување здравља, неговање међуљудских односа, породичне блискости. Значај менталног здравља постао је очигледан. Људима је недостајао одлазак у кафић, можда и више него у тржне центре - пре свега због дружења.
Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ