Kako da uspostavite ravnotežu u životu za objašnjava Danijela Jokić Vaislay, life coach
Ako osećate da vam posao oduzima previše vremena, ta da preobiman rad negativno utiče na vašu porodicu, odnos sa partnerom, kao i na vaše mentalno i fizičko zdravlje, važno je da preduzmete korake za balansiranje posla i privatnog života.
Kada govorimo o balansu između posla i privatnog, važno je da uzmemo u obzir tri važna faktora: dobru organizaciju i planiranje vremena, integraciju posla i privatnog života, te rad na našem mindset-u.
Planiranje i organizacija vremena
Kako biste bolje organizovali svoje vreme, važno je da prvo procenite kako ga provodite. Mnoge moje klijentkinje, koje su se žalile da zbog zahtevnog radnog vremena i visokih funkcija nisu imale dovoljno vremena za porodicu, partnera i brigu o svom zdravlju, iznenadile bi se kada bi izračunale da sedmično provode i do 10 sati na društvenim mrežama, dva sata tokom dana razgovarajući sa prijateljicom, celu subotu obavljajući stvari koje bi lako mogleda delegiraju drugima ili pak 45 minuta u grupnom četu.
Kako biste procenili kako provodite svoje vreme, pratite (putem mobilne aplikacije ili u svom planeru ili dnevniku) šta i koliko radite tokom 15 dana, a zatim napravite analizu koliko vremena trošite na pojedine aktivnosti, te razmislite:
Koje aktivnosti možete da delegirate drugima?
Od koga možete zatražiti pomoć u obavljanju pojedinih zadataka?
Šta možete da eliminišete što vam oduzima dragoceno vreme?
Šta možete da automatizujete, što vam oduzima vrijeme?
Možete li li da daunloudujete neku aplikaciju koja vam čini život jednostavnijim i pomaže vam da organizujete vreme bolje?
Možete li da investirate u neku bolju opremu ili softver, koji će vam pomoći da budete produktivniji u radu?
Integracija posla i privatnog života
Ako ste preduzetnik, ili obavljate funkciju koja podrazumijeva česta putovanja, poslovne večere, predavanja i konferencije, te čest prekovremeni rad, onda je dobar način da inkorporirate bolji balans u svoj život kombinovanje različitih aktivnosti i integracija posla i privatnog života.
Jedna moja klijentkinja, koja je bila CEO i imala jako malo vremena na raspolaganju želela je da provodi više vremena sa kćerkom, a ujedno i da bude više fizički aktivna. Došli smo do rešenja da sa kćerkom redovno igra tenis. To joj je pomoglo da se, nakon dugo vremena i bezbroj neuspelih pokušaja, redovno bavi fizičkom aktivnošću, kao i da se zbliži s kćerkom i uživa u igranju tenisa.
Preduzetnice koje za promociju svojih usluga treba da kreiraju sadržaj za blog i druge online medije, integrisale su dokumentovanje svojih poslovnih putovanja, životnih priča, kao i pisanje o svojim poslovnim postignućima i naučenim saznanjima na svojim platformama.
Na sličan način, možete i vi kombinovati i planirati aktivnosti. Na primer, ako želite da provodite više vremena u prirodi i sa decom i/ili partnerom, te da budete fizički aktivniji, možete planirati zajednički izlet u prirodu, zajedničko planinarenje, vožnju biciklima i sl, ili možete sa prijateljicama otići u saunu ili u šetnju parkom, umesto na kafu, kao i da slušate audio knjige ili podkaste dok šetate, ili dok vozite automobil tokom putovanja na posao.
Rad na mindset-u
Osim što je važno da radite na organizaciji i planiranju vremena, kao i na integraciji posla i privatnog života, takođe je važno da radite i na svom mindset-u. Jedna od prvih stvari koje smo moja kolegica, sa kojom sam vodila radionice emocionalne inteligencije u kompanijama u Indiji, i ja podučavala menadžere bila je da bez obzira koliko se svesno trudimo da budemo racionalni i logični u donošenju odluka, naše emocije, lične vrednosti i sistem uverenja imaju veliki uticaj na nas tokom donošenja bilo koje odluke i formiranja naših obrazaca ponašanja.
Limitirajuća uverenja:
1. Direktori i drugi vodeći menadžeri u kompanijama nisu mogli efektivno da delegiraju obaveze na radnom mestu, zbog podsvesnih problema sa poverenjem.
2. Žene liderke nisu mogle da budu dovoljno asertivne i steknu autoritet i poštovanje podređenih zbog straha od toga da neće svima ‘ugoditi’, te da će biti okarakterisane kao ‘nemilosrdne’, ‘grube”.
3. Prekomerni rad kao kompenzacija za nedovoljan osećaj sopstvene vrednosti. Radoholizam, zbog kojeg na podsvesnom nivou, osobi može biti vrlo teško da delegira obaveze, kreira dobre sisteme rada i ‘radi pametnije, a ne više’, te da se ‘odvoji’ od posla na godišnjem odmoru i/ili tokom vikenda.
4. Podsvesno limitirajuće uverenje da se mora ‘teško/mnogo raditi’ da bi se zaradio novac, ili da je jedini način da se zaradi više novaca - da se više radi (što osobu sabotira u kreiranju pasivnih izvora prihoda i produktivnijih sistema rada).
Imajte na umu da će vam, bez obzira koliko radili na planiranju i organizaciji vremena i kreiranju efektivnijih sistema rada, biti veoma teško da postignete bolji balans između posla i privatnog života, ako vas u tome koče podsvesni strahovi, limitirajuća uverenja, ili osećaj nedovoljne sopstvene vrednosti. U ovome vam, kao i menadžmentu vremena i boljoj integraciji posla i privatnog života mnogo može pomoći rad sa lajf koučem.
Ono što iz iskustva u radu sa voema zauzetim liderima na visokim pozicijama i preduzetnicima mogu lično da potvrdim je da, bez obzira kako vam je haotično i obimno radno vreme i sa koliko obaveza treba da žonglirate, moguće je da sebi kreirate više slobodnog vremena za brigu o sebi i svome zdravlju, kao i za partnera i porodicu, posebno danas kada imamo više mogućnosti za delegiranje, automatizaciju repetitivnih zadataka, kao i odabir multifunkcionalnih planera, aplikacija i kalendara za planiranje vremena.
Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU