U jednoj fabrici u nekadašnjoj Jugoslaviji pravili su se i oružje i izvrsni automobili
Posle Drugog svetskog rata 1948. godine u Vogošći kod Sarajeva, u tadašnjoj Jugoslaviji, napravljeno je "Preduzeće Tito Sarajevo"-poznato kao "Pretis".
Osnovna delatnost-namenska industrija, što bi narodski rekli proizvodnja oružja. U toj fabrici je napravljen, po mnogima, najbolji ekspres lonac svih vremena, poznat kao i "Pretis lonac", ali je ova fabrika, naravno po licenci, pravila i automobile i motocikle.
To je bila licenca jedne fabrike koje više nema pod nekadašnjim imenom, ali koja je utkana u brend "Audi".
Dobri poznavaoci istorije automobilizma znaju da se radi o čuvenoj radionici iz Nekalsruma - NSU ((NSU Motorenwerke AG).
Ovu kompaniju su 1873. godine osnovali Kristijan Šmit i Hajnrih Štol u Ridlingenu da bi je sedam godina kasnije preselili u Nekarslum.
Kao i neke druge kompanije i ova se bavila proizvodnjom mašina za pletenje i tkanje. Zatim su na red 1886. došli bicikli, a prvi motocikl je napravljen 1901. Na prvi automobil se čekalo još četiri godine.
Fabrika je rasla do 1932. kada je pod pritiskom Drezden banke, morala da proda svoju tek izgrađenu fabriku u Hajlbronu "Fijatu"...
Pročitajte još: „Fijat 500 topolino“ je dokaz da veličina nije bitna (Foto/Video)
Usledile su burne ratne godine, NSU je za Hitlerovu armadu pavio i neke veoma uspešne guseničare i motocikle, da bi 1946. bila nastavljena proizvodnja bicikala i motocikala. Tako je 1952. godine NSU postao najveća fabrika motocikala na svetu!NJihovi modeli su držali čak četiri svetska brzinska rekorda za motocikle, a već tadašnji as Vilhelm Herc je 1956. godine, u Benevilu u Juti postao prvi čovek koji je vozio na dva točka brže od 200 milja na čas (322 kilometra na čas)!
Naredne godine kreće i proizvodnja automobila nazvanog "princ". Bio je jako tehnološki napredan i zanimljiv. Kasnije verzije su bile opremljene i "vankelovim" motorom.
I tu dolazimo do početka naše priče. Po licenci NSU, 1963. godine, počinje proizvodnja "princa" u Jugoslaviji.
Napravljeno je oko 15.000 "NSU 1000", "NSU 1100" i "NSU 1200" modela kojeg su i u Jugi zvali "princ".
Pročitajte još: Da li ste znali da je „Škoda“ pravila posebno vozilo za Crnu Goru? Ovo je RAZLOG
Proizvodnja je prestala 1969. godine kada je fabriku NSU sa nagomilanim dugovima preuzeo "Folksvagen" i spojio sa kompanijom "Auto union", sada poznatom kao "Audi"...
Automobila pravljenih u Vogošći ima veoma malo, retko koji je u voznom stanju, teško ga je videti na drumovima ali zato "Pretis" lonci i dalje, širom Juge, su i dalje sastavni deo mnogih kuhinja.