Велики број куповина који се обавља током празника са собом повлачи и гомилу незадовољних купаца. Ево када имате право да вратите или замените робу која вам се не свиђа или је покварена.
Према члану 50. Закона о заштити потрошача продавац је дужан да испоручи робу која је саобразна уговору. Саобразност је један од појмова који збуњује потрошаче.
Претпоставља се да је испоручена роба саобразна уговору:
- ако одговара опису који је дао продавац и ако има својства робе коју је продавац показао потрошачу као узорак или модел;
- ако има својства потребна за нарочиту употребу за коју је потрошач набавља, а која је била позната продавцу или му је морала бити позната у време закључења уговора;
- ако има својства потребна за редовну употребу робе исте врсте;
- ако по квалитету и функционисању одговара ономе што је уобичајено код робе исте врсте и што потрошач може основано да очекује с обзиром на природу робе и јавна обећања о посебним својствима робе дата од стране продавца, произвођача или њихових представника, нарочито ако је обећање учињено путем огласа или на амбалажи робе.
Продавац одговара за несаобразности испоручене робе уговору ако:
- је постојала у часу преласка ризика на потрошача, без обзира на то да ли је за ту несаобразност продавац знао;
- се појавила после преласка ризика на потрошача, ако потиче од узрока који је постојао пре преласка ризика на потрошача;
- је потрошач могао лако уочити, уколико је продавац изјавио да је роба саобразна уговору.
- Продавац је одговоран и за несаобразност насталу због неправилног паковања, неправилне инсталације или монтаже коју је извршио он или лице под његовим надзором. Одговоран је и када је неправилна инсталација или монтажа робе последица недостатка у упутству које је предао потрошачу ради самосталне инсталације или монтаже.
Прочитајте још: НАЈТЕЖИ ЈЕЗИЦИ ЗА УЧЕЊЕ: Српски се нашао у четвртој категорији, а ево шта то значи (ФОТО)
Продавац не одговара за несаобразност ако је у тренутку закључења уговора потрошачу било познато или му није могло остати непознато да роба није саобразна уговору или ако је узрок несаобразности у материјалу који је дао потрошач.
Рекламација купљене робе
Према члану 52.став 1. Закона о заштити потрошача ако испоручена роба није саобразна уговору, потрошач који је обавестио продавца о несаобразности, има право да захтева од продавца да отклони несаобразност. Ово мора да се уради без накнаде, оправком или заменом. Може да се захтева одговарајуће умањење цене или да раскине уговор у погледу те робе.
Потрошач има право да захтева:
- замену,
- одговарајуће умањење цене или
- да раскине уговор због истог или другог недостатка саобразности који се после прве оправке појави.
- Поновна оправка је могућа само уз изричиту сагласност потрошача. Узимајући у обзир природу робе и сврху због које је потрошач набавио, оправка или замена мора се извршити у примереном року без значајних неугодности за потрошача и уз његову сагласност.
Ако се несаобразност појави у року од шест месеци од дана преласка ризика на потрошача, потрошач има право да бира између:
- захтева да се несаобразност отклони заменом,
- одговарајућим умањењем цене или да
- изјави да раскида уговор.
У случају да се несаобразност појави у року од шест месеци од дана преласка ризика на потрошача, отклањање несаобразности могуће је оправком уз изричиту сагласност потрошача. Све трошкове који су неопходни да би се роба саобразила уговору, а нарочито трошкове рада, материјала, преузимања и испоруке, сноси продавац.
Такође, потрошач не може да раскине уговор ако је несаобразност робе незнатна.
Продавац - Потрошач
Потрошач може да изјави рекламацију продавцу и због погрешно обрачунате цене и других недостатака. Потрошач може да изјави рекламацију усмено на продајном месту где је роба купљена, али може и на:
- другом месту које је одређено за пријем рекламација,
- телефоном,
- писаним путем,
- електронским путем, односно на трајном носачу записа, уз доставу рачуна на увид или другог доказа о куповини.
Дужности продавца
Продавац је дужан да на продајном месту видно истакне обавештење о начину и месту пријема рекламација. Дужан је и да обезбеди присуство лица овлашћеног за пријем рекламација у току радног времена.
Продавац је дужан да потрошачу изда писану потврду или електронским путем потврди пријем рекламације. На овај начин се и саопштаваброј под којим је заведена његова рекламација у евиденцији примљених рекламација.
Продавац је дужан да води евиденцију примљених рекламација и да је чува најмање две године од дана подношења рекламација потрошача. Евиденција о примљеним рекламацијама води се у облику укоричене књиге или у електронском облику.
Рокови
Продавац је дужан да без одлагања, а најкасније у року од осам дана од дана пријема рекламације одговори потрошачу на изјављену рекламацију. Ово може учинити писаним или електронским путем. Одговор продавца на рекламацију потрошача мора да садржи:
- одлуку да ли прихвата рекламацију,
- изјашњење о захтеву потрошача и
- конкретан предлог и рок за решавање рекламације.
Рок не може да буде дужи од 15 дана од дана подношења рекламације. За техничку року и намештај овај рок је 30 дана.
Продавац је дужан да поступи у складу са одлуком, предлогом и роком за решавање рекламације, уколико је добио претходну сагласност потрошача.
Уколико продавац из објективних разлога није у могућности да удовољи захтеву потрошача у року који је договорен, дужан је да о продужавању рока за решавање рекламације обавести потрошача и наведе рок у коме ће је решити, као и да добије његову сагласност. У обавези је да ово евидентира у евиденцији примљених рекламација. Продужавање рока за решавање рекламација могуће је само једном.
Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ