Oglas
Oglas
· · Коментари: 0
ПРАЗНИЧНА КУПОВИНА

Ево када можете да вратите купљену робу, а да се НЕ ИЗБЛАМИРАТЕ: Услови, рокови и обавезе

Велики број куповина који се обавља током празника са собом повлачи и гомилу незадовољних купаца. Ево када имате право да вратите или замените робу која вам се не свиђа или је покварена.

1640599982_paying-g906494058_640.jpg
Фото: Пиксабеј
Oglas

Према члану 50. Закона о заштити потрошача продавац је дужан да испоручи робу која је саобразна уговору. Саобразност је један од појмова који збуњује потрошаче.

Претпоставља се да је испоручена роба саобразна уговору:

  • ако одговара опису који је дао продавац и ако има својства робе коју је продавац показао потрошачу као узорак или модел;
  • ако има својства потребна за нарочиту употребу за коју је потрошач набавља, а која је била позната продавцу или му је морала бити позната у време закључења уговора;
  • ако има својства потребна за редовну употребу робе исте врсте;
  • ако по квалитету и функционисању одговара ономе што је уобичајено код робе исте врсте и што потрошач може основано да очекује с обзиром на природу робе и јавна обећања о посебним својствима робе дата од стране продавца, произвођача или њихових представника, нарочито ако је обећање учињено путем огласа или на амбалажи робе.

Продавац одговара за несаобразности испоручене робе уговору ако:

  • је постојала у часу преласка ризика на потрошача, без обзира на то да ли је за ту несаобразност продавац знао;
  • се појавила после преласка ризика на потрошача, ако потиче од узрока који је постојао пре преласка ризика на потрошача;
  • је потрошач могао лако уочити, уколико је продавац изјавио да је роба саобразна уговору.
  • Продавац је одговоран и за несаобразност насталу због неправилног паковања, неправилне инсталације или монтаже коју је извршио он или лице под његовим надзором. Одговоран је и када је неправилна инсталација или монтажа робе последица недостатка у упутству које је предао потрошачу ради самосталне инсталације или монтаже.

Прочитајте још: НАЈТЕЖИ ЈЕЗИЦИ ЗА УЧЕЊЕ: Српски се нашао у четвртој категорији, а ево шта то значи (ФОТО)

Продавац не одговара за несаобразност ако је у тренутку закључења уговора потрошачу било познато или му није могло остати непознато да роба није саобразна уговору или ако је узрок несаобразности у материјалу који је дао потрошач.

Рекламација купљене робе

Према члану 52.став 1.  Закона о заштити потрошача ако испоручена роба није саобразна уговору, потрошач који је обавестио продавца о несаобразности, има право да захтева од продавца да отклони несаобразност. Ово мора да се уради без накнаде, оправком или заменом. Може да се захтева одговарајуће умањење цене или да раскине уговор у погледу те робе.

Потрошач има право да захтева:

  • замену,
  • одговарајуће умањење цене или
  • да раскине уговор због истог или другог недостатка саобразности који се после прве оправке појави.
  • Поновна оправка је могућа само уз изричиту сагласност потрошача. Узимајући у обзир природу робе и сврху због које је потрошач набавио, оправка или замена мора се извршити у примереном року без значајних неугодности за потрошача и уз његову сагласност.

Ако се несаобразност појави у року од шест месеци од дана преласка ризика на потрошача, потрошач има право да бира између:

  • захтева да се несаобразност отклони заменом,
  • одговарајућим умањењем цене или да
  • изјави да раскида уговор.

У случају да се несаобразност појави у року од шест месеци од дана преласка ризика на потрошача, отклањање несаобразности могуће је оправком уз изричиту сагласност потрошача. Све трошкове који су неопходни да би се роба саобразила уговору, а нарочито трошкове рада, материјала, преузимања и испоруке, сноси продавац.

Такође, потрошач не може да раскине уговор ако је несаобразност робе незнатна.

Продавац - Потрошач

Потрошач може да изјави рекламацију продавцу  и због погрешно обрачунате цене и других недостатака. Потрошач може да изјави рекламацију усмено на продајном месту где је роба купљена, али може и  на:

  •  другом месту које је одређено за пријем рекламација,
  • телефоном,
  • писаним путем,
  • електронским путем, односно на трајном носачу записа, уз доставу рачуна на увид или другог доказа о куповини.

Дужности продавца

Продавац је дужан да на продајном месту видно истакне обавештење о начину и месту пријема рекламација. Дужан је и да обезбеди присуство лица овлашћеног за пријем рекламација у току радног времена.

Обратите пажњу
Често се дешава да потрошачи нису упознати са Законом. Продавци умеју да искористе ово и неретко се дешава да траже амбалажу робе како би поренули процес рекламације. Немогућност потрошача да достави продавцу амбалажу робе не може бити услов за решавање рекламације нити разлог за одбијање отклањања несаобразности.

Продавац је дужан да потрошачу изда писану потврду или електронским путем потврди пријем рекламације. На овај начин се и  саопштаваброј под којим је заведена његова рекламација у евиденцији примљених рекламација.

Продавац је дужан да води евиденцију примљених рекламација и да је чува најмање две године од дана подношења рекламација потрошача. Евиденција о примљеним рекламацијама води се у облику укоричене књиге или у електронском облику.

Рокови

Продавац је дужан да без одлагања, а најкасније у року од осам дана од дана пријема рекламације одговори потрошачу на изјављену рекламацију. Ово може учинити писаним или електронским путем. Одговор продавца на рекламацију потрошача мора да садржи:

  • одлуку да ли прихвата рекламацију,
  • изјашњење о захтеву потрошача и
  • конкретан предлог и рок за решавање рекламације.

Рок не може да буде дужи од 15 дана од дана подношења рекламације. За техничку року и намештај овај рок је 30 дана.

Продавац је дужан да поступи у складу са одлуком, предлогом и роком за решавање рекламације, уколико је добио претходну сагласност потрошача.

Уколико продавац из објективних разлога није у могућности да удовољи захтеву потрошача у року који је договорен, дужан је да о продужавању рока за решавање рекламације обавести потрошача и наведе рок у коме ће је решити, као и да добије његову сагласност. У обавези је да ово  евидентира у евиденцији примљених рекламација. Продужавање рока за решавање рекламација могуће је само једном.

Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ

Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Пошаљи коментар
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.
Oglas