Umrla je 2016. godine
Avion danas nepostojeće kompanije Jugoslovenski aerotransport (JAT), u kojem su bila 23 putnika i pet članova posade, krenuo je iz Stokholma za Beograd, preko Kopenhagena i Zagreba, na letu 367, pre tačno pola veka.
Pročitajte još: Da li znate koja je NAJDUŽA REČ U SRSPKOM JEZIKU? Ima neverovatnih 29 slova
Na krajnje odredište nikada nije stigao
Bomba koju su do danas nepoznati počinioci postavili u avionu eksplodirala je iznad tadašnje Čehoslovačke, dok je letelica bila na visini od 10.000 metara. Poginuli su svi, sem jedne žene, stjuardese Vesne Vulović.
- I dalje je ta činjenica neverovatna", kaže Ilija Kukobat, istoričar vazduhoplovstva i saradnik Instituta za savremenu istoriju, za BBC na srpskom.
- Bilo je slučajeva ljudi koji su preživeli padove sa velikih visina, recimo sovjetski i britanski avijatičari tokom Drugog svetskog rata, ali da neko preživi pad sa 10.000 metara…".Pad aviona Istraga, vođena u tadašnjoj Čehoslovačkoj, pokazala je da je eksplozija bombe uzrok pada aviona.
- Jugoslovenski istražitelji su pozvani da učestvuju u čehoslovačkoj istrazi. U kratkom rezimeu izveštaja, koji je objavila naša Savezna uprava za civilnu vazdušnu plovidbu, u redovnom godišnjem biltenu o redovnim avionskim udesima, pisalo je da je u pitanju bila bomba- objašnjava Kukobat.
Do pada aviona došlo je usred eksplozije kofera koji se nalazio prislonjen uz pregradni zid prvog prtljažnika, ispričao je Zlatko Vereš, tadašnji načelnik jugoslovenske Kontrole letenja i stručnjak za avionske nesreće, za Politiku pre deset godina.
- Ispredane su različite teorije , jer rukovodstvo SFRJ nikada nije želelo da objavi ime čoveka koji je uneo bombu u avion, iako je nepobitno utvrđeno da je reč o pripadniku hrvatske ekstremne emigracije", ispričao je Vereš.
- Tih godina je „bila pojačana aktivnost neprijateljske emigracije, konkretno ustaške", kaže Kukobat. Bilo je i drugih teorija - jedna od njih je da su pripadnici čehoslovačke vojske tokom vojne vežbe oborili avion koji navodno nije smeo tuda da leti. To su sve teorije zavere, nikada to nije dokazano", smatra on.
Vesnu Vulović je spasilo to što je ostala u zadnjem delu aviona koji je ostao relativno čitav, pa su se repne upravljačke površine ponašale kao krilo i ublažile pad.Jatov avion DC-9 pao je u atar sela Srpska Kamenica, danas u Češkoj. Vesnu je pronašao tamošnji šumar Bruno Henke.
- Cepao sam drva u šumi kada sam čuo eksploziju. Istrčao sam napolje i video kako ljudi lete kroz vazduh", izjavio je koju godinu posle nesreće. U vojsci je, kaže, naučio koliko je značajna prva pomoć, pa je pomogao u previjanju 22-godišnje Vesne. Kada su stigla bolnička kola položili smo devojku na nosila i predali je lekarima", dodao je.
Henkeu se ubrzo posle toga rodila unuka - dobila je ime Vesna
Vest da je Vulović preživela pad sa 10.000 metara „zbunila je vrhunske medicinske stručnjake i šokirala svet", piše RTV revija u tekstu iz 1979.
- Čudo nije bila prava reč, trebalo je smisliti novu - dodao je.
Boban Mitrović, stjuard u penziji, tih dana je očekivao prvi raspored letenja po završetku napornog šestomesečnog kursa za avionsko osoblje. JAT je tih godina bio omiljeni poslodavac među mladima, zbog mogućnosti da se proputuje svet, a i pristojno zaradi, i konkurencija za prijem na obuku je bila ogromna, kaže on.
- Kao da mi je život stao kada sam čuo vest o ovoj tragediji. Nije mi bilo svejedno kada sam video da mesec dana kasnije, treba da budem u posadi leta za Prag- seća se Mitrović.
Ipak nije odustao i dve godine posle tragedije, upoznao je Vesnu Vulović, koja je posle dugog oporavka, počela da radi kao takozvana zemaljska stjuardesa, sve do penzije. Pedeset godina kasnije, na zvaničnom sajtu Ginisove knjige rekorda i dalje piše njeno ime - preživela je pad sa najveće visine u istoriji.
Zbog svega toga njen slučaj je decenijama izazivao veliku pažnju medija širom sveta. Čak su i čuveni Mitbastersi (Razbijači mitova/predrasuda) sa kanala Diskaveri, snimili epizodu o njoj i proverili kako je moguće da je preživela.
Kako je Vesna Vulović izbegla smrt?
- Na 10.000 metara nema života, plus dekompresija radi svašta, može da napravi veliku štetu... samo to da je preživela je čudo, a kamoli pad - kaže Kukobat. Ni Luka Popović, stručnjak za avio-saobraćaj, ni danas ne može da objasni kako je Vulović, za koju su mediji tada pisali da je „sedam puta izbegla smrt", preživela pad sa 10.000 metara.
- Bomba je bila postavljena u delu gde je prtljag. Pored toga što se desila eksplozija, Vesna Vulović je preživela i pad", kaže Popović.Vulović je ispričala da je bila vezana za sedište u zadnjem delu aviona koji je, posle eksplozije, ostao spojen za toalete i pao na snegom pokrivenu planinu.
Prema jednom njenom svedočenju, Vesna Vulović je u Koppenhagenu, kada je ulazila u avion, primetila da joj je jedan putnik čudan. Navodno se taj muškarac nije vratio u avion i navodno je on postavio bombu, ali ni to nije dokazano, kaže Kukobat.
- Dala sam na stotine intervjua, uvek ponavljala istu priču. I to da me je, posle nesreće, pronašao šumar Bruno Henke, bivši vojnik Rajha, koji je sa grupom seljana baterijskim lampama pretraživao prostor gde je pao avion."„Da je Henkeova ćerka posle pet meseci dobila devojčicu i dala joj moje ime. A, na mestu tragedije podignut je veliki spomenik.
„Više o svemu - ni reč", rekla je.
Posle nesreće, Vulović je nekoliko dana bila u komi
Imala je frakturu lobanje, a kasnije i intracerebralno krvarenje. Slomila je obe noge, nekoliko rebara, tri kičmena pršljena i frakturu karlice.
Zbog ovih povreda ostala je paralizovana od struka nadole. Zahvaljujući češkim lekarima, posebno doktoru Ivi Fuseku, koji je operisao u Pragu, Vesna Vulović je deset meseci posle pada ponovo prohodala. Oporavak je pripisala „srpskoj tvrdoglavosti" i ishrani u detinjstvu - čokoladi, spanaću i ribljem ulju.
Postala je počasna građanka Srpske Kamenice, a predsednik Jugoslavije Josip Broz Tito joj je uručio odlikovanje narodnog heroja. Miroslav Ilić, čuveni pevač narodne muzike, posvetio joj je pesmu „Vesna stjuardesa". Umrla je 2016. godine.
BONUS VIDEO:
Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU