Prvi model koji je napravio Ferdinand „Feri“ sin Ferdinanda Poršea pomogao da se zaboravi ružna prošlost
„Porše 356“ je sportski automobil koji je 1948. napravila kompanija „Porše“. Delo je Ferdinanda Ferija Poršea, sina čuvenog inžinjera i konstruktora Ferdinanda Poršea koji je napravio mnoga legendarna vozila poput „folksvagen bube“, ali i koji je kao član Nacističke partije za vreme Drugog svetskog rata zaslužan za jedan od najboljih tenkova koji su Nemci napravili "tigar".
Pročitajte još: Obeležio šezdesete:„Jaguar e tajp“ rame uz rame sa Bitlsima i mini suknjom (Foto)
Nema sumnje da je „porše 356“ svojim uspehom pripomogao da se u drugi plan stavi aktivnost osnivača kompanije, ali je još značajnije to što je ovaj automobil omogićio izradu modela „911“ , svog naslednika, koji je postao jedan od najboljih superautomobila.
„Porše 245“ je 1948. izrađen potpuno ručno, od aluminijuma. Za šasiju i kompletno nov dizajn bio je zaslužan Ervin Komenda, radnik Poršea. Pravljen je u fabrici u Gmundu u Austriji u dve verzije kao kabriolet i sa čvrstim krovom. Motor je bio smešten nazad sa pogonom na zadnje točkove. Bokser motor sa četiri cilindra i vazdušnim hlađenjem imao je 1.100 kubika, 90 konjskih snaga, maksimalnu brzinu oko 180 kilometara na čas. Prve godine je napravljen samo jedan primerak, a sledeće 49 kada je donešena odluka da se iz Gmunda fabrika preseli u Cufenhauzen u Nemačkoj. Tako je nastavljena proizvodnja ovog modela sve do aprila 1965. kada je zamenjena modelom „911“ koji je predstavljen u jesen 1964. Napravljeno je 76.313 primeraka od kojih se oko polovine i sada nalazi u voznom stanju.
Pročitajte još: "Rols-Rojs" piše istoriju
Prvi primerak nije izdržao zub vremena ali je napravljen na osnovu nacrta i sličnim metodama model koji je za 70-tu godišnjicu predstavljen javnosti i sada se nalazi u Poršeovom muzeju.
Automobil je doživeo puno uspeha u SAD gde mu je cena bila tadašnjih 3,750 dolara za kupe i 4.250 dolara za kabriolet verziju.
- Uvek sam vozio veoma brza kola. Imao sam Alfa Romeo, BMV i druge, ali na kraju rata imao sam „folksvagen kabriolet“ sa turbopunjačem i to je bila bazična ideja. Uvideo sam da ako stavite u mali, lagan automobil dovoljno snažan motor vožnja postaje mnogo zabavnija, tako smo rešili da pravimo što lakša kola sa što jačim motorom – objasnio je u jednom intervjuu Feri Porše.
Prvi „356“ sertifikovan je za drum 8. juna 1948. u Austriji. Učestvovao je u trci u Insbruku i pobedio u svojoj klasi. Zanimljivo je da je automobil pravljen od aluminijuma dok je fabrika bila u Austriji a od 1950. u Nemačkoj se pravio od čelika. Od aluminijuma su se pravili samo prototipovi. “Porše“ je ugovorio proizvodnju čeličnih šasija i tela sa „Rojterom“ kojeg je i preuzeo (deo za izradu tela kola)1963. ali je i ova kompanija nastavila da pravi delove za automobile pod imenom „Rekaro“.
Automobil je 1951. godine pobedio u svojoj klasi na čuvenoj trci „24 časa Le Mana“ i to je „poršeu 356“otvorilo vrata preko Atlantika.
Ovaj automobil je imao i par zapaženih „uloga“ u velikim holivudskim blokbasterima -“48 časova“ i „Top gan“.
TEHNIČKI PODACI
PROIZVOĐAČ:
„Porsche Konstruktionen GesmbH“ (1948–1949)
„Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH“ (1950–1965)
- Proizvodnja: 1948.–1965. godine
- Dizajner: Ervin Komenda
- Verzije: kupe, kabriolet,roudster
- Dužina: 3.870 – 4.010 mm
- Širina: 1.660 mm
- Visina: 1.220 – 1.320 mm
- Međuosovinsko rastojanje: 2,100 mm
- Motor: Bokser
- Broj cilindara: 4
- Gorivo: Benzin
- Hlađenje: Vazdušno
- Zapremina: 1.100 ccm
- Snaga: 90 KS
- Maksimalna brzina: 180 km/čFoto:Promo