Sigurno ste primetili da na početku svakog filma stoji napomena "Svi likovi i događaji su izmišljeni, a svaka sličnost sa stvarnim likovima i događajima je slučajna". Ali, da li ste znali da iza priče o uvođenju ove napomene stoji Rus Grigorij Raspućin?
Prepoznatljivi "disklejmer", odnosno odricanje od odgovornosti, koje se danas može pročitati na početku svakog filma, a koje naglašava da su svi likovi i događaji izmišljeni, a da je svaka sličnost sa stvarnim likovima i događajima slučajna danas ne bi postojao da nije dvojice Rusa - Grigorija Raspućina i Feliksa Jusupova.
Početkom 20. veka njihova imena bila su poznata ne samo u Ruskoj Imperiji, već i u čitavoj Evropi i Americi. Kako bismo razumeli povezanost dvojice Rusa sa Holivudom i filmskom produkcijom, zaronićemo na kratko u istoriju.
Grigorij Raspućin - nadrilekar Romanovih i žrtva Feliksa Jusupova
Sibirski starac Grigorij Raspućin je bio blizak prijatelj poslednjeg ruskog cara, Nikolaja II i čovek kome je bezuslovno verovala carica Aleksandra Fjodorovna Romanov. U imperatorski dvor je ovaj nadrilekar i iscelitelj došao sa važnim zadatkom - da careviću Alekseju, koji je bolovao od hemofilije, pomogne u ozdravljenju.
Međutim, Raspućin se time nije ograničio, već je ubrzo postao i jako prisan sa imperatorkom Aleksandrom Fjodorovnom. Malo-pomalo, on je postao i čovek od uticaja, čije se mišljenje o načinu na koji Rusijom treba upravljati, na dvoru veoma poštovalo. Za jako kratko vreme, njegov lik je postao predmet intriga, tračeva, a on - žrtva ubistva koje su organizovali Feliks Jusupov i njegov prijatelj, Dmitrij Pavlovič Romanov.
Feliks Jusupov - "mozak operacije" u ubistvu Raspućina
Mladi aristokrata Feliks Jusupov oduvek se isticao u društvu: bio je izuzetno obrazovan, neverovatno imućan i krajnje kontroverzan momak koji je svojim ponašanjem privlačio pažnju kako stanovnika Sankt Peterburga, tako i šire. NJegove veze sa carskim dvorom su bile veoma prisne - bio je oženjen Irinom Romanov, sestričinom imperatora Nikolaja II.
Nakon revolucije, bračni par Romanov-Jusupov napustio je Rusiju i emigrirao u Evropu, gde se Feliks posvetio književnosti - pisao je memoare u kojima je detaljno opisivao ubistvo Raspućina u svom dvorcu, i neprestano se dičio time. Naravno, ovaj događaj i način na koji je o njemu pisao, Jusupovu su doneli i izvesnu slavu.
Raspućin, Jusupov i Holivud
Početkom 30-ih godina 20. veka, holivudski studio Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) snimio je istorijsku dramu "Raspućin i imperatorka". U filmu je opisana istorija pojavljivanja Raspućina u carskoj porodici i to kako je, s jedne strane, on olakšavao život careviću, a sa druge strane - tkao političke i ljubavne intrige zbog kojih je i izgubio život.
Svoje mesto u filmu imali su i knez Feliks Jusupov i njegova supruga Irina Romanov, koji su poslužili kao inspiracija za likove Pavla Čegodajeva i knjeginje Nataše. Međutim, u ekranizaciji postoji jedna sporna scena u kojoj se opisuje i seksualna veza između Raspućina i Irine Romanove.
Film je bio nominovan za Oskara u kategoriji za najbolji scenario i sakupio na hiljade pozitivnih kritika, ali je samo jedna negativna došla sa carskog dvora. Irina Romanov se osetila uvređenom i uz pomoć supruga Feliksa tužila filmski studio MGM. Predmet tužbe su bile kleveta i zadiranje u privatan život.
Na kraju, supružnici su dobili spor, a filmski studio je morao da im isplati odštetu u visini 25.000 funti. U istom trenutku su položeni i temelji jednog od najpoznatijih presedana u istoriji kinematografije: od tada, pa sve do danas, na početku svakog filma se obavezno naglašava da su svi likovi i događaji izmišljeni, a da je svaka sličnost sa stvarnim likovima i događajima slučajna.
(RT.RS)
BONUS VIDEO:
Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU