Čuveni logo na haubi poznatih automobila je stilizovana "leteća strela"
Da li znate šta znači i kako je nastao logo čuvene češke fabrike automobila "Škoda"? Iako je teško u to poverovati taj simbol je u stvari stilizovana indijanska strela i perjanica poglavice!
Priča o nastanku ovog loga "Škode" ide ovako:
Komercijalni direktor "Škode" u to vreme bio je Tomaš Maglič. On je u kancelariji u Plzenu kod jednog svog direktora video porter indijanskog pogalavice negde 1918.-1919. I dobio je inspiraciju...
Dve varijante logoa bile su registrovane 15. decembra 1923, u "Kancelariji za logo i dizajn" u Plzenu. Prva varijanta korišćena 1924. i 1925. bila je krilata strela sa pet stilizovanih pera u krugi sa reči "Škoda".
Druga varijanta pokazivala je strelu sa tri pera u krugu. Strele u obe varijante su bile usmerene na desno.
Jasno je da to nije stilizovao neki amater, ali autor logoa "Škode" nije poznat. Pominjalo se u to doba, ali nikada nije zvanično potvrđeno da je to delo čuvenih čeških skulptora Otakara Španijela i Ota Gudfrojnda.
Mnogi istoričari sugerišu da je "krivac" tehnički ditrektor "Škode" u sedištu firme u Pragu, dr Skora, koji je navodno organizovao neko interno takmičenje...
Bilo kako bilo, ovo je postao jedan od najprepoznatljivijih znakova u autoindustriji. Ipak, i logo "Škode" se godinama menjao.
Kompanije je počela sa radom 1895. u Mladoj Boleslavi kao "Loren i Klement" praveći bicikle i motocikle. Pod imenom "Slavija". Odatle i prvi logo koji je bio točak sa listovima. Imena osnivača kompanije su dodata i postala su glavni motiv novog znaka.
Proizvodnja automobila krenula je 1905, a na haubi se pojavio logo "Loren i Klement".
Izgled znaka L&K nastao je pod uticajem ranih 20-tih godina i umetničkog pravca Art Nouveau. Verovatno zbog igre reči između imena Vaclav Laurin i lovorovog lista, inicijali dvojice osnivača su okružena lovorovim vencem kao simbolom pobede.
Ovaj logo je je krasio automobile ove kuće sve do 1925. kada ga je zamenio znak "Škode". Od tada je u upotrebi i ime "Škoda".
Uprkos potpuno drugačijem imenu, novi dizajn znaka se dizajnerski nadovezuje na prethodni. "Škoda" logo ima novi ovalni oblik, ime brenda i lovorov list.
Znak sa poznatom "krilatom strelom" prvi put je upotrebljen 1926.godine. Zanimljivo da je prvi automobil sa imenom "Škoda" isporučen tadašnjem češkom predsedniku Tomašu Masariku.
"Škoda" je nekako tradicionalno uvek isporučivala automobil za predsednike svoje zemlje. Rekli bismo, Masarik je utemeljio tu tradiciju...
Ovaj "plavi" logo je korišćen sve do 1990. kada je znak obojen u zeleno a dodata je i crna boja koja, kažu, daje dozu originalnosti. i simbolizuje stogodišnju tradiciju (zelena ekološku proizvodnju).
Pod sloganom "Nova snaga Škode", 2011. godine "Škoda" prezentuje najvažije elemente svog novog imidža - svežinu i preciznost.
Tradicionalna krilata strela je u novim bojama i izglada drugačije i jasnije nego ikada pre.
Novi logo je predstavljen 2016. i zasniva se na na sloganu "Driven by Inventiveness. Clever Ideas - Since 1895", što predstavlja put "Škode" ka klijentu i njegovim potrebama uz očuvanje istorije i vrednosti.
Redizajnirani znak koji je predstavljen u drugoj polovini 2016. godine je deo novog identiteta i ilustruje bliske veze sa "Folksvagen grupom". Jedina primetna razlika tiče se naziva koji se nalazi ispod znaka krilate strele u hromiranom krugu.