ČETIRI PITANJA koja poboljšavaju odnose među ljudima: Ovu rečenicu uvek ponovite sagovorniku ako ga nešto niste razumeli
Veština koučinga je bazirana na izvežbanom sluhu ali i sposobnosti i veštni da postavimo pravo pitanje u pravom trenutku. Iako niste završili edukaciju za kouča predstavljamo vam 4 moćna pitanja koja možete uvek postavljati i značajno popraviti i poslovne i privatne odnose. Zapišite ih i probajte već danas.
Kako mogu da ti budem od pomoći danas/sada?
Prirodno je da kada vam neko dođe sa nekim problemom ili izazovom da ga zaspemo svojim idejama kako bi oni mogli taj problem da reše. Ali važno je da zastanemo i da im pružimo prostor da sagovornici sami definišu našu ulogu u rešavanju problema. Nekome je potrebno samo da ispriča svoj problem, nekome da zajedno iznesete ideje, a nekome je potrebna jasna instrukcija. Pružite sagovornicima priliku da i sami odrede šta im je potrebno. Bez obzira na scenarijo tuđe potrebe možete da ispunite samo ako ste dovoljno radoznali i pitate šta im je zapravo potrebno.
Koji deo problema je najizazovnji za tebe/ šta te najviše muči u ovo situaciji?
Ovo pitanje je važno zbog nečega što psiholozi zovu kognitivna pristrasnost – netačna pretpostavka da su drugi ljudi slični nama i da reaguju na isti način kao mi. Podsvesno verujemo da drugi ljudi uživaju u istim stvarima koa i mi, da se suočavaju sa sličnim izazovima i da prolaze kroz ista iskustva. Ali to uverenje je najčešće pogrešno. Kada postavite ovo pitanje, odgovor vam dozvoljava i da sagledate problem iz tuđih cipela. Ceo sklop ličnosti našeg sagovornika određuje njegovu perspektivu i resurse koji su mu na raspolaganju da problem reši i zato ne možemo da pretpostavljamo da je ono što bi bilo dobro za nas dobro i za našeg sagovornika.
Da li sam te dobro razumela: (ponovite sagovornikovu rečenicu)?
Postoji desetine razloga za nesporazume ili za nerazumevanje između sagovornika. Naši filteri koji obrađuju informacije koje dolaze do nas propuštaju samo ono što je kompatibilno sa nama i što potvrđuje naša uverenja. Zbog toga je jako važno tokom razgovora često ponavljati ono što smo čuli od sagovornika, jer tako i njemu dozvoljavate da preformuliše rečenicu ili izjavu ukoliko to poželi. Pored toga, vaša potreba da zaista razumete osobu preko puta otvara prostor poverenja koji je neprocenjiv za iskren i otvoren dijalog. I kada vas sagovornik ispravi – to je odličan znak! To znači da je uvideo nijanse i pokušava da razjasni sve što bi moglo da bude konfuzno.
I šta još?
Kratko i slatko pitanje koje poziva sagovornika da izađe iz svoje zone komfora i da istraži sve aspekte teme u kojoj se nalazi. Svaki put kada postavite pitanje I šta još? nežno gurate sagovornika da ide izvan onoga što je na prvu loptu očigledno i da se dublje zagleda u izazov ili problem. Ovaj pristup ima odlične rezultate i kada se nađete u nekoj raspravi. Ako iskreno i nežno postavite pitanje“Šta ti je još potrebno da bi bio siguran da sam te čula?“, to zaista od sagovornika zahteva da detalno iznese svoje argumente.
Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU