Čemu služe crne tačkice na šoferšajbni automobila? BITNIJE su nego što smo mislili
13. 04. 2022. 000000 21:00
Bez obzira na to kako izgledaju, čini se da su ove intrigantne crne tačke toliko potcenjene da se niko uopšte ne trudi da pita zašto su uopšte tamo. I tako sada sebi postavljamo isto pitanje: Čemu one zapravo služe?
Ove tačke se zapravo zovu frit traka.
Frit je obojeni crni emajl koji se peče oko ivica vetrobranskog stakla tokom procesa proizvodnje.
Često počinju kao čvrste crne trake blizu ivice, a postepeno se rastvaraju u male tačke na spoljnoj ivici.
Pročitajte još: MAJSTORI OTKRIVAJU: Koliko često treba MENJATI ULJE u motoru i šta zapravo znače LAMPICE na instrument tabli
Vide se na vetrobranskim staklima i drugim delovima staklenih prozora vašeg automobila. I verovali ili ne, one imaju četiri glavne svrhe:
- Prvo, služe kao kontaktna tačka između stakla i okvira automobila. One stvaraju „urezivanje“ na površini, čineći ih grubljima kako bi se lepak mogao bolje zalepiti za staklo.
- Drugo, pomažu u očuvanju uretanskog zaptivača koji se koristi za lepljenje stakla za okvir. One koriste taj crni emajl izvan vetrobranskog stakla da bi sprečili sunčeve ultraljubičaste zrake da otope lepak ispod trake. Ovo drži prozore čvrsto zalepljene na svom mestu.
- Treće, crne tačke ili „matriks tačke“ zapravo pomažu u ravnomernoj distribuciji temperature kako bi se smanjila optička distorzija ili „sočivo“. Ovo se dešava kada se frit traka (puna crna) zagreva mnogo brže od stakla vetrobranskog stakla, stvarajući optičku distorziju zbog koje ili ravne linije izgledaju zakrivljene ili nagnute ka centru. Te crne tačke koje „postepeno tonu“ pomažu u smanjenju ove pojave tako što rasipaju toplotu i ravnomerno je šire.
- Četvrto, imaju i estetsku svrhu. Ako pažljivo pogledate, kontrast između tamne trake i providnog stakla može izgledati previše očigledan čak i kada se gleda iz daleka. Kreiranje polutonskog uzorka ili „matriksa“ omogućava postepeno smanjenje veličine, čineći prelaz mnogo suptilnijim i lakšim za oči.
BONUS VIDEO: