Decu treba naučiti kako da se štite od virusa, budite kreativni: 4 saveta defektologa
1. Obogatiti dnevnu rutinu
Iako je pojava epidemije velika promena za sve nas, važno je da dete stekne utisak da se promene dešavaju i da je neophodno da im se prilagodimo koliko god da su one nekad neprijatne. Stoga, važno je da slična svakodnevna rutina i dalje postoji, ali sada mnogo više pažnje posvećujemo zaštiti od virusa. Pored uobičajenog toka dana, treba odvojiti vreme učenju pravilnog pranja ruku, upotrebi sapuna, pravilnog položaja ruke dok kašljemo i kijamo, držanja distance i slično. Dakle, važno je ravnomerno rasporediti sva pravila koja uvodimo detetu. Dalje, učenje ne treba da ometa uobičajene aktivnosti, kako se dete ne bi zbunilo ili opteretilo novim informacijama.
Pročitajte još: Šta deca treba da znaju o novcu? Važna pravila za budućnost
2. "Zašto sada ovo radimo?"
Kada detetu (pa i odrasloj osobi) iznesemo neko novo pravilo bez prethodnog objašnjavanja zbog čega se ono uvelo i zašto je važno da ga poštujemo, veoma je mala verovatnoća da će ga usvojiti. Deca starijeg uzrasta su svesna da neko vreme nisu išla u školu ili vrtić, slušala su o pojavi virusa od strane odraslih, te je važno raditi na tome da razumeju situaciju u kojoj smo se našli. Ono se tada nalazi u nejasnoj situaciji i najverovatnije neće prihvatiti pravila koja mu se uvode. Na primer, ukoliko želimo da naučimo dete kako da postavi ruku dok kašlje i kija, možemo to uraditi na sledeće načine:
Posebno je štetno negirati da se desila neka promena, a potom zahtevati da dete poštuje određena pravila.
"Stavili smo ruku ovako (odrasla osoba hvata dete za ruku i postavlja u pravilan položaj), da virus ne bi odleteo na tetu."
„Kada kašlješ ili kijaš stavi svoj lakat preko nosa i usana."
Osim toga što je prva rečenica prijatnija i nema zapovedni ton, ona uključuje i direktno pokazivanje. Direktno pokazivanje (postavljanje ruke u pravilan položaj) je očigledno, jasnije, konkretnije i uvek daje više uspeha nego objašnjenja (druga rečenica) koja su deci često konfuzna. Najvažnije, u drugoj rečenici dete ne zna zbog čega postavlja ruku na taj način, za njega to pravilo nema značenje i najverovatnije se neće ni prihvatiti.
Foto: Deposit
Pročitajte još: "NISAM ZNALA DA MOJ SIN IMA OVAKVO MIŠLJENJE: Majka pronašla pismo svog sina i šokirala se kada je videla šta u njemu piše
3. Kreativno izražavanje
Zanimljiva je činjenica da čak 90% informacija dobijamo putem čula vida. Sem toga, deca su bića kreativnosti, te ovakav način rada sa njima gotovo uvek dovodi do cilja. Što su aktivnosti kreativnije, deci su primamljivije i duže se pamte. Deca se sećaju trenutaka kada su bila kreativna i kada im je bilo zabavno, pa će se tako urezati u pamćenje način na koji štitimo sebe.
Možete praviti kutijice u kojima ćete odlagati sapune, praviti ili nabaviti zanimljive sapune i druga higijenska sredstva, igrati se pravilnog kijanja i kašljanja i slično.
4. Moć pohvale
Već je dobro poznato koliko su takozvane 'metode potkrepljenja' važne i efikasne. Stoga, važno je uočiti kada je dete na dobrom putu, odnosno kada dobro usvaja sadržaj. Pohvala je povratna reakcija koja je svima nama, pa i deci potrebna. Ona budi pozitivne emocije, pa će dete ponavljati ponašanja koja zaslužuju pohvale. Ipak, treba imati u vidu da je pohvala verbalna metoda i da koliko god je potrebna i efikasna, aktivnosti u kojima je dete učestvovalo su mnogo efektivnije.
Pročitajte još: Principi po kojima DETE UČI DA ČITA: Za nekoliko dana može da savlada ovu veštinu
Potrebno je da dete obavlja radnje, da uči kroz pokret, razmišljanje, donošenje zaključaka, da postavlja pitanje, pogreši i pokušava, jer se upravo tako stiču adekvatne veštine. Sem toga, kada dete uvidi u konkretnoj situaciji da je uspelo da uradi nešto što je do tada radila odrasla osoba, stiče osećaj samopoštovanja i sopstvene vrednosti. Briga o zdravlju je izraz samopoštovanja i ljubavi prema sebi. Možda je doba pandemije prilika da deca od najranijeg uzrasta steknu naviku da brinu o sebi i neguju zdravlje kao jednu od osnovnih vrednosti.
Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU