Amerikanci su poklonili 50.000 OVIH VOZILA Rusima, a pravio se i u KRAGUJEVCU!
Američki vojnici su ga naprosto obožavali. Bio im je uzdanica u Drugom svetskom ratu (pa i u nekim kasnijim konfliktima SAD) i jednostavno su ga zvali „džip“.
To je bilo veoma uspešno vojno vozilo, lagano, okretno sa pogonom na sva četiri točka. Pravili su ga „Vilis overland“ i „Ford“ (model se zvao „ford GPV“), ali radilo se o istovetnom terencu kojeg je predsednik SAD Ajzenhauer nazvao „jednim od tri naša odlučujuća oružja u Drugom svetskom ratu“.
To je prvo masovno terensko vozilo koje je premašilo proizvodnju od 650.000 primeraka. Amerikanci su ga isporučivali i svojim saveznicima u Drugom svetskom ratu među kojima i Sovjetskom savezu (oko 50.000 komada)!
Pročitajte još: Vesele sedamdesete u Evropi su ulepšali i ovi automobili (Foto)
Posle Drugog svetskog rata, iako je korišćen u drugim konfliktima poput Korejskog rata „džip“ više nije pravljen bar ne kao ovaj model. Proizvođeni su od 1949. do 1952. modeli „Vilisa“ sa oznakama „M38,MC, M38A1 i „Vilis MD“, a kompletan dizajn je promenjen1960. kada je „Ford“ predstavio „M151“. Ipak, „originalni“ model se proizvodio dugo vremena u pojedinim zemljama, a čak je i u Kragujevcu 1953. godine napravljeno 162 primerka!
Kasnije je „Vilis“ rebrendirao naziv u „Džip“ koji je postao poseban brend, sada u sastavu „Krajslera“, odnosno „Fijat-Krajsler grupacije“.
Tehnički podaci
- Dizajneri: Karl Probst i Delmar G.Ros
- Fabrike: Vilis overland i Ford
- Vreme proizvodnje: 1940.-1945.
- Broj napravljenih primeraka: 647.925 (računajući i probne serije)
- Vilis: 359.489
- Ford: 277.896
- Ford GPA sip: 12.7785
- Masa: 1.060 kg
- Rezervoar: 56,8 lit.
- Domet: 482,2 km
- Dužina :3,36 m
- Širina: 1,57 m
- Visina: 1,32 -1,77 m
- Minimalna udaljenost od tla: 22 cm
- Pogon: 4x4
- Motor: Benzinski
- Broj cilindara: 4 – u liniji
- Radna zapremina: 2,2 litra
- Maksimalna snaga: 61 KS
- Menjač: 3 brzine, 2 stepena
- Maksimalna brzina: 105 k /č