Evo kako možete značajno da smanjite potrošnju goriva
Često vozači tvrde da su fabrički podaci o potrošnji goriva njihovog vozila znatno manji od one koju oni postignu u svakodnevnom životu. I to je sasvim tačno. Ipak, da pojasnimo.
Ne radi se ni o kakvoj prevari jer bi proizvođači vozila vrlo brzo platili milionske iznose zbog obmanjivanja potrošača (bar u zemljama Zapada) već o načinima merenja.
Naravno, ma koliko se trudili teško ćete, sem na otvorenom putu, imati rezultate poput fabričkih. Ta kola testiraju iskusni vozači, na njima je sve maksimalno podešeno, vode računa o brzini, uvek je samo jedna osoba u vozilu i slično.
Kada je ekipa „Novosti“ na brojnim test vožnjama i prezentacijama isprobavala je nove modele, često smo imali potrošnju i manju od fabrički deklarisane, ma koliko to izgledalo neverovatno.
Naravno ta vozila su opremljena i pneumaticima sa manjim otporom kotrljanja, nemaju nepotrebni teret i slično.Ipak, uz par stvari koje svaki vozač može da uradi moguće je i znatnije smanjiti potrošnju pa će odlazak na pumpe biti ređi.
Pročitajte još: Pumpanje guma azotom pravi "bum": Jeftina usluga, a korist višestruka
Za početak otvorite gepek. Pogledajte da li tamo ima stvari koje vam uopšte ne trebaju. Primetili ste da mnoga nova vozila nemaju rezervni točak već pribor za krpljenje gume koja samo zatvori rupu do prvog vulkanizera. To je upravo da bi potrošnja bila manja. Ne preporučujemo da izvadite rezervni točak, pogotovo ukoliko vozite van grada, na vikend ili slično,već samo hoćemo da ukažemo na činjenicu da svaki kilogram težine znači da vašim „konjima“ pod haubom treba više hrane.
Kad ste optimizovali sadržaj prtljažnika posvetite se točkovima. Aluminijumske ili neke druge felne od lakih legura nemaju samo estetsku svrhu. Čelične felne su znatno teže i ukoliko možete preporuka je na primer da letnje gume namontirate na aluminijumske a zimske na čelične felne. Nove aluminijuimske felne nisu jeftine ali mogu da posluže i dobre polovne, reparirane. Razliku u ceni ćete brzo nadoknaditi jer ćete moći (bar većina vozača) da sami zamenite točkove (zimske-letnje) pa ćete uštedeti po jednom menjanju oko 2.400 dinara jer toliko prosečno košta zamena guma kod vulkanizera (dva puta godišnje). Dodajte tome i par procenata manju potrošnju pa ćete uvideti da je ovo ulagnje veoma brzo isplativo.
Jako je bitno i da se pridržavate uputstva proizvođača pa da na svoj automobil ne montirate gume, točkove veličina koje vam se sviđaju već samo onih koje proiozvođač preporučuje.
Još jedna stvar je veoma bitna kod pneumatika: pravilan pritisak.Istraživanja pokazuju da nepravilno napumpan pneumatik, ne samo da gubi svoja svojstva upravljivosti, kočenja (najopasnije je kada se produži zaustavni put vozila) već i značajno utiču na potrošnju: kažu i do pet odsto!
Zato bar jednom mesečno prekontrolišite pritisak u gumama, a iskusni vozači, prilikom svakog ulaska u vozilo vizuelno, rekli bismo rutinski pogledaju stanje pneumatika ili osete u toku vožnje da li je neka „guma popustila“. Naravno, noviji automobili imaju senzore koji čim se promeni pritisak u gumama obaveštavaju vozača.
Ipak, najviše na potrošnju goriva utiče stil vožnje. Svaki nagli pritisak na papučicu gasa podiže i potrošnju. Naravno, neophodno je da pravovremeno vršite promenu stepena prenosa. Iskusniji vozači to rade po zvuku motora, neiskusnijima je preporuka da pogledaju na obrtomer i da na osnovu toga, dok sve ne pređe u rutinu menjaju brzine. Novija vozila, bolje opremljena imaju pokazivač, idikator stepena prenosa. Da ih pažljivo slušate preporučujemo baš kod novijih motora sa turbinom. Pogotovo onih sa tri cilindra. Verujte, i iskusni vozači se iznenade u kom broju obrtaja, režimu vožnje kompjuter pokazuje da bi trebalo da ubacite u odgovarajući stepen prenosa.
Kad kočite probajte da što češće, ako je to moguće, koristite takozvano kočenje motorom.
Treba napomenuti da savremeni automobili nemaju potrebu za zagrevanjem vozila u mestu. Preporuka je da se odmah krene, a automobil, kojeg ne treba odmah „stisnuti do daske“, će se tako brže i pre zagrejati do potrebne radne temperature.
Ostaje pitanje da li leti manje trošite ako vozite sa klima uređajem ili ako otvorite prozor (menja se koeficijent otpora pa se povećava potrošnja). Mišljenja su podeljena, merenja su sprovedena više puta ali su i rezultati više puta bili različiti. Zato ostaje preporuka da ukoliko koristite klima uređaj pre polaska prvo dobro provetrite vozilo, smanjite temperaturu u unutrašnjosti (pogotovo kada vozilo stoji na suncu) pa tek onda krenite i uključite klimu.
Pročitajte još: Ako se ne održava pravilno može izazvati zdravstvene probleme: Kada je pravo vreme da se klima u autu servisira?
Ukoliko u vozilu imate takozvani start – stop sistem, koji isključuje odnosno uključuje vozilo automatski kada stanete pa krenete, treba da znate da ukoliko stojite manje od šest sekundi onda je skuplja dara od mere pa ćete više goriva potrošiti. To znači u praksi da kada se zaustavljate samo na semaforima onda treba da vam je uključen taj sistem. Ukoliko se nalazite u koloni vozila, kreni-stani nema svrhe da koristite ovaj sistem. Kod većine automobila se jednostavno isključi. Za vozače koji nemaju ovaj sistem u kolima je preporuka da poštuju semafore. Dakle, ukoliko na semaforu ima pokazatelj vremena „do zelenog“ onda je mudrije ugasiti motor i upaliti ga desetak sekundi pre zelenog.
I naravno, jako je važno da vam vozilo bude potpuno ispravno.